Βουλή: Αντιπαράθεση για τον οδικό άξονα Πάτρα-Πύργου

αυτοκινητόδρομο «Πάτρα – Πύργος»

«Oδομαχία» σημειώθηκε… στην Βουλή μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης για τον αυτοκινητόδρομο «Πάτρα – Πύργος» κατά την ενημέρωση της επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνο Αχ. Καραμανλή.

Ως προχωρημένες χαρακτήρισε τις συζητήσεις με την Κομισιόν για την έγκριση υλοποίησης του αυτοκινητόδρομου ενώ έριξε τα βέλη του στο ΣΥΡΙΖΑ για την κατάτμηση του έργου. Όπως είπε το υπουργείο ήρθε σε συμφωνία με τον παραχωρησιούχο για την ένταξη του έργου στην Ολυμπία Οδό. Όπως είπε η συμφωνία έγινε σε χρόνο ρεκόρ, σε 6 μήνες. Από τις 3 απαιτούμενες εγκρίσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει ληφθεί η πρώτη από την DG Regio ενώ αναμένεται και από την DG Grow. Ακολούθως, εφόσον αποδειχθεί ότι δεν υπάρχει κρατική χρηματοδότηση, θα ληφθεί και η έγκριση από την DG Comp. Εξασφαλίστηκε επίσης η ένταξη του έργου (σε περίπτωση που δεν τελειώσει το 2023), στο ΕΣΠΑ 2021-2027.

Το έργο, σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, θα πραγματοποιηθεί σε 36 μήνες με κόστος 310 εκατ. ευρώ αντί για 510 εκατ. ευρώ που προβλεπόταν στην περίπτωση της κατάτμησης. Διόδια θα υπάρχουν με τιμές ανάλογες με το υπόλοιπο εθνικό δίκτυο δηλαδή 0,06 ευρώ/χιλιόμετρο. Ο υπουργός μάλιστα αποκάλυψε πως το υπουργείο είναι διατεθειμένο να δώσει και πριμ για την ταχύτερη ολοκλήρωση του έργου. Επίσης εξήγγειλε την παράταση κατά 3 χρόνια την διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, από τ0 2041 στο 2044.

Ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Βαρεμένος κάλεσε τον κ. Καραμανλή να ρωτήσει τον συνάδελφό του υπουργό Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκο, που έχει υπάρξει στενός συνεργάτης του κ. Καλογρίτσα στο παρελθόν.

Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών πάντως υπογράμμισε πως εάν δεν είχε ολοκληρωθεί το έργο μέχρι το τέλος του 2023 θα έπρεπε να συνεχιστεί αποκλειστικά και μόνο με εθνικούς πόρους. Ενώ αν δεν ολοκληρωνόταν μέχρι το τέλος του 2025, θα έπρεπε η χώρα και να επιστρέψει ολόκληρη την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Διονύσης Καλαματιανός, έκανε λόγο για προσπάθεια της κυβέρνησης να δικαιολογήσει την παραχώρηση του έργου στην «Ολυμπία Οδό».

«Πώς περιμένετε την Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση με απευθείας αναθέσεις; Γιατί αποκρύπτεται ότι το έργο, όπως το είχατε σχεδιάσει το 2014 δεν θα έπαιρνε έγκριση από την Ε.Ε» τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Καλαματιανός.

Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης, έκανε λόγο για παλινωδίες της κυβέρνησης και αβεβαιότητα που εξακολουθεί να κυριαρχεί για την ολοκλήρωση του έργου.

«Δυστυχώς ούτε και σήμερα υπήρξαν πειστικές και σαφείς απαντήσεις. Το μεγάλο αυτό έργο που θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη της Ηλείας, εξακολουθεί να είναι στον αέρα. Ουδείς γνωρίζει πότε θα αρχίσει και πότε θα ολοκληρωθεί, ουδείς γνωρίζει αν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δώσει τελικά την έγκριση της στο μοντέλο που προωθεί η κυβέρνηση» επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Κατρίνης.

Μίλησε επίσης για «διαχρονικές και διακομματικές ευθύνες όλων των κυβερνήσεων από το 2007 έως σήμερα, που οδήγησαν το σημαντικό αυτό έργο στις καλένδες».

«Μιλάμε για ένα τεράστιο φαγοπότι και αυτό είναι σκάνδαλο»», τόνισε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος, μιλώντας σε Επιτροπή της Βουλής, όπου έγινε συζήτηση σχετικά με την πορεία του έργου στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα - Πύργος, ο οποίος έχει μετατραπεί σε σύγχρονο «γιοφύρι της Άρτας». 

Ο Ν. Καραθανασόπουλος υπογράμμισε πως το έργο αυτό είναι ένα παράδειγμα για το τεράστιο φαγοπότι που γίνεται προς όφελος των κατασκευαστικών ομίλων, από όλες τις κυβερνήσεις. «Πληρώνει ο φορολογούμενος, στενάζει από τη φορολογία και οι κυβερνήσεις ξοδεύουν εκατομμύρια, η κάθε μια για να εξυπηρετήσει τους δικούς της εργολάβους», πρόσθεσε. Επίσης, έκανε λόγο για λεόντεια σύμβαση και επέκρινε την τοποθέτηση διοδίων, καθώς και την καταστροφή μιας σειράς οικισμών για να γίνει το έργο.

Σημείωσε πως η λογική της «επιλεξιμότητας» και της λογικής «κόστους - οφέλους» της ΕΕ «αποτελούν τις συμπληγάδες πέτρες για να μη γίνουν τέτοια έργα ζωτικής σημασίας», ενώ παράλληλα ανέδειξε «την τεράστια υπεροχή που έχει η πρόταση του ΚΚΕ».