Πανεπιστημίο Πατρών: Τα τρόφιμα της καραντίνας κατέληξαν... στα σκουπίδια

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ

Αλήθεια έχετε σκεφτεί πόσα τρόφιμα πήγαν «χαμένα» κατά τη διάρκεια της καραντίνας λόγω Covid-19; Είναι ποκαλυτπικά τα αποτελέσματα από την πανελλαδική έρευνα την οποία παρουσιάζει το επίσημο site της Τράπεζας Τροφίμων και αφορά στη συμπεριφορά του καταναλωτή σε σχέση με τη σπατάλη τροφίμων την εποχή του Lockdown που προκάλεσε ο κορονοϊός.

Το δείγμα της έρευνας είναι 2205 νοικοκυριά και η έρευνα έλαβε χώρα τον Απρίλιο του 2020. Η έρευνα διεξήχθη από το Εργαστήριο Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Αγροτικού Χώρου του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου της Πάτρας από τους Προκόπη Κ. Θεοδωρίδης, Αν. Καθηγήτη Μάρκετινγκ και Θεοφάνη Β. Ζαχαράτο, Υποψήφιο Διδάκτορα.

Όπως προκύπτει από την έρευνα που διεξήχθη ποσοστό 72,6% του δείγματος δήλωσε πως το πρόβλημα της σπατάλης των τροφίμων δεν μειώθηκε κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Με μόλις 36% του δείγματος να δηλώνει πως δεν πετάει τρόφιμα. Παρά το γεγονός ότι ποσοστό 52,3% των καταναλωτών ψωνίζει πάντα με λίστα αγορών και επιπλέον ποσοστό 29,1% συχνά και όταν σημαντικό μέρος του δείγματος δήλωσε ότι σχεδίαζε τα γεύματα της επόμενης εβδομάδας (συχνά το 33,9% και πάντα το 16,8%). Και παρά τις προσπάθειες που κατέβαλε το 43,8% του δείγματος να μειώσει τις ποσότητες τροφίμων που αναγκάζετε να πετάει.

έρευνα

Από τις απαντήσεις που έδωσαν οι συμμετέχοντες στην έρευνα (μπορούσαν να επιλέξουν τρεις απαντήσεις), προκύπτει πως τα γαλακτοκομικά σε ποσοστό 38,7%, τα φρούτα-λαχανικά σε ποσοστό 28%, τα αλλαντικά σε ποσοστό 26%, το ψωμί/είδη φούρνου (15,1%), το κρέας /ψάρι (6,9%) που είναι ευπαθή προϊόντα οδηγούνται πιο συχνά στον κάλαθο των αχρήστων. Αλλά δεν είναι μόνο αυτά στα σκουπίδια εν μέσω καραντίνας πετάχτηκαν αναψυκτικά (6,1%), ακόμη και όσπρια (4,7%), ζυμαρικά και ρύζι (3,8%), δηλαδή προϊόντα με μακρά διάρκειας ζωής.  

Τουλάχιστον 1 στους 2  καταναλωτές πέταξε τα ληγμένα τρόφιμα στα σκουπίδια, στην ανακύκλωση οδηγήθηκε ποσοστό 24,8% ενώ ένα πολύ μικρότερο ποσοστό 16,9% τα κατανάλωσε.

Για 4 στους 10 καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα, η λύση  για να μειωθεί η σπατάλη τροφίμων είναι η λίστα με τα απαραίτητα, για ποσοστό 36,3% του δείγματος η αποθήκευση – συντήρηση, το 35,5% απάντησε να προσέχει τις ποσότητες τροφίμων που αγοράζει και μαγειρεύει, μόλις 33,2% απάντησε ότι η λύση είναι να καταναλώνει το μαγειρεμένο φαγητό τις επόμενες ημέρες και το 30,3% να προσέχει τις ημερομηνίες λήξης των προϊόντων πριν τα αγοράσει.

Να σημειώσουμε ότι στο διάστημα των τριών μηνων των περιορισμών λόγω της πανδημίας, οι πωλήσεις 340 προϊοντικών κατηγοριών σταθερού κωδικού των σούπερ μάρκετ εκτινάχθηκαν στα 1,683 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 22,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν.

Όπως προκύπτει από τις μετρήσεις της IRI, τις μεγαλύτερες πωλήσεις σε αξία παρουσίασαν τα αντισηπτικά τζελ όπου ο τζίρος σημείωσε άνοδο 492,1%. Ακολουθούν τα συμπληρώματα διατροφής με αύξηση 320,1%, τα υγρά μαντιλάκια με αύξηση 269,6% και το οινόπνευμα με αύξηση 232,4%.