Αναγκαία τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων

αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων

Η διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και των φωτοβολταϊκών στην αγορά ενέργειας με επενδυτικά κίνητρα και η αύξηση της κυκλοφορίας ηλεκτροκίνητων αυτοκίνητων με φορολογικά και οικονομικά κίνητρα, είναι μεταξύ των προτεραιοτήτων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Αυτό τόνισαν κατά την παρουσία του «Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα» που έκαναν στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς, η γενική γραμματέας Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου και ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος Κωνσταντίνος Αραβώσης.

Και οι τρεις χαρακτήρισαν το «Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα», «φιλόδοξο αλλά εφικτό και υλοποιήσιμο», με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος να διαβεβαιώνει ότι μέχρι τέλος του έτους, θα κατατεθεί το νομοσχέδιο, όπως έχει υποχρέωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η χώρα μας να κάνει.

Κίνητρα για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα

Η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και ορυκτών πρώτων υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, έδωσε έμφαση στον υπερδιπλασιασμό των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και στην αυξημένη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι μέχρι το 2030 θα αποτελούν τη βασική πηγή ηλεκτρικής ενέργειας και θα συμμετάσχουν στο 61% με 64% στην κατανάλωση.

«Αναμένουμε ότι θα αναπτυχθούν νέες επενδύσεις που θα επιφέρουν όφελος πάνω από 12 δισ. ευρώ και πάνω από 37.000 νέες θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης από ΑΠΕ και φωτοβολταϊκά. Βασικός στόχος είναι οι σταθμοί ΑΠΕ μέχρι το 2030, να φτάσουν και να ξεπεράσουν τα 19 «γιγαβάτ»», τόνισε η κ. Σδούκου και πρόσθεσε ότι είναι πολύ σημαντική η προώθηση των ΑΠΕ σε αυτή την 10ετία στα κτίρια ώστε να καλύψουν 300.000 νοικοκυριά.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε η κ. Σδούκου στο θέμα της ηλεκτροκίνησης των μέσων μεταφοράς, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «είναι πλέον η μόνη επιλογή για το μέλλον και χωρίς αυτήν εθνικό σχέδιο δεν υφίσταται» και τονίζοντας την ανάγκη να δοθούν οικονομικά και φορολογικά κίνητρα.

«Η ηλεκτροκίνηση θα αποτελέσει μια πραγματική ευκαιρία και θα βοηθήσει στο «success story» της χώρας, αν σχεδιαστεί σωστά και με όραμα. Ο εκσυγχρονισμός των μεταφορών με ηλεκτροκίνηση θα έχει σημαντικά οφέλη και οικονομικά και περιβαλλοντικά», τόνισε η κ. Σδούκου και παρέθεσε στοιχεία που δείχνουν πόσο πίσω είναι η χώρα μας σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

«Στη χώρα μας κυκλοφορούν 5,2 εκατ. επιβατικά αυτοκίνητα που αποτελούν το 50% του στόλου των Ι.Χ που είναι πάνω από 16 χρόνια. Είναι ο 4ος γηραιότερος στόλος στην Ευρώπη με μέση ηλικία επιβατικών αυτοκινήτων τα 15,7 χρόνια ενώ στην ΕΕ είναι τα 11 χρόνια. Τα ταξί στην Ελλάδα έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 13 χρόνια όταν στην Ευρώπη είναι 4 χρόνια. Τα λεωφορεία στη χώρα μας έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 24 χρόνια όταν στα άλλα ευρωπαϊκά κράτη είναι τα 12 χρόνια», είπε και συνέχισε:

«Σε σχέση με τις πωλήσεις αυτοκινήτων χαμηλών ρύπων η Ελλάδα κινείται στο 0,33% και είμαστε τέταρτοι από το τέλος της λίστας μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ. Για να επιτευχθούν οι στόχοι του εθνικού σχεδίου θα πρέπει να στηριχθεί στην διείσδυση οχημάτων μηδενικών και χαμηλών ρύπων. Είναι ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο -και προφανώς στηρίζεται στα μέτρα της πολιτικής που θα εφαρμοστούν καθώς και στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας».

Και η κ. Σδούκου κατέληξε: «Στόχος μας είναι στα επόμενα πέντε χρόνια οι πωλήσεις, από 0,33% να αυξηθούν στο 8,75%. Για να γίνει όμως αυτό χρειάζονται υποδομές και κίνητρα. Είναι επιβεβλημένο, τα πρώτα χρόνια να δώσουμε φορολογικά και οικονομικά κίνητρα και να απλουστεύσουμε τις διαδικασίες για την εγκατάσταση φορτιστών. Πρέπει με τις πολιτικές μας να εστιάσουμε σε ταξί, εταιρικά αυτοκίνητα, μικρά βαν, σε κρίσιμες μάζες που το χρησιμοποιούν, και να δώσουμε κίνητρα».

Ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνος Αραβώσης έδωσε έμφαση στη προώθηση της κυκλικής οικονομίας και στη βελτιστοποίηση των πόρων, διαβεβαιώνοντας ότι με το νέο εθνικό σχέδιο θα υπάρξουν κίνητρα σε επιχειρήσεις που επενδύουν σε αυτήν.

Από την πλευρά του, ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελος τόνισε ότι η Ελλάδα έχει ανάγκη από ένα ολοκληρωμένο εθνικό ενεργειακό σχέδιο και όχι επικοινωνιακά συνθήματα.

«Η χώρα χρειάζεται επειγόντως να αλλάξει το ενεργειακό της προφίλ με ένα νέο ολοκληρωμένο κλιματικό νόμο για μια ουσιαστική κλιματική αλλαγή και όχι συνθήματα, γιατί διαφορετικά κινδυνεύει να παίξει το μέλλος της προς χάριν εντυπώσεων», ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε:

«Δεν είναι δυνατόν η ενεργειακή μετάβαση της χώρας να γίνει χωρίς εργαλεία. Είναι ανάγκη το δημόσιο να έχει την κυριαρχία στα δίκτυα για την άσκηση της νέας ενεργειακής πολιτικής και δεν μπορεί να αφήσουμε στην άγρια αγορά να κάνει την μεταρρύθμιση».

Η πρώην υπουργός και βουλευτής της ΝΔ Ντόρα Μπακογιάννη, σημείωσε ότι ο στόχος που έβαλε η κυβέρνηση δεν είναι εύκολος και χρειάζεται η συμμετοχή και ευαισθητοποίηση της κοινωνίας, ενώ συμφώνησε με τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Φάμελο για την κατάθεση ενός συνολικού ολοκληρωμένου νομοθετικού πλαισίου για τα φωτοβολταϊκά.

Ακόμα, η κ. Μπακογιάννη ανέφερε ότι «τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ ακριβά και θα πρέπει να υπάρξει ένα πρόσθετο ουσιαστικό κίνητρο για να επιτρέψει σε κάποιον να το αγοράσει».

Ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Γιώργος Αρβανιτίδης, συντάχθηκε με την πρόταση της κ. Μπακογιάννη σημειώνοντας ότι «έθεσε ένα αυτονόητο ζήτημα για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα ενώ τόνισε ότι θα πρέπει η ενεργειακή αναβάθμιση να γίνει με κοινωνικά κίνητρα.

Στην ανάγκη ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού για την ηλεκτροκίνηση, αναφέρθηκε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Τσίπρας. «Το Εθνικό Σχέδιο εδράζεται στο δόγμα πουλάμε- πουλάμε - πουλάμε και οι ιδιώτες εισπράττουν. Η κυβέρνηση υπόσχεται ένα σχέδιο για το οποίο θα κληθούν ιδιώτες να το υλοποιήσουν και αυτό είναι μια εγκληματική πολιτική», ανέφερε ο πρώην υπουργός και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παπάς.

Βασικοί στόχοι του νομοσχεδίου είναι η απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028, η αύξηση της διείσδυσης νέων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ώστε να φθάσουν στο 35% του ενεργειακού μείγματος μέχρι το 2030.